Bednarski Ombuds

Kim jest Ombuds

Ombuds jest zewnętrznym ekspertem, którego rola ma charakter pomocniczy. Jego zadaniem jest wspieranie społeczności szkolnej w radzeniu sobie z problemami, konfliktami i potencjalnymi nieprawidłowościami, bądź naruszeniami.

Zadaniem Ombudsa jest wsparcie osoby zgłaszającej, pomoc w rozpoznaniu i zdiagnozowaniu problemu, nieprawidłowości lub naruszenia, wskazanie możliwych rozwiązań o charakterze naprawczym lub interwencyjnym i ewentualne podjęcie działań. W przypadku wystąpienia nieprawidłowości lub naruszeń Ombuds sygnalizuje ich wystąpienie właściwym decydentom, tj. dyrektorom/dyrektorkom szkół lub Zarządowi i rekomenduje podjęcie niezbędnych działań.   Może także służyć wsparciem we wdrażaniu działań naprawczych, interwencyjnych bądź prewencyjnych.

Ombuds współpracuje ze wszystkimi osobami ze społeczności Zespołu Szkół Bednarska.  Może konsultować się, szukać informacji, wyjaśniać i zapraszać do współpracy wybrane osoby, zgodnie ze swoim najlepszym rozeznaniem sytuacji.  W zakres kompetencji Ombudsa wchodzi także mediacja oraz wspieranie dialogu poprzez moderację i koncyliację.

Agata Gójska

Socjolożka, mediatorka, facylitatorka, trenerka, wykładowczyni.

Współzałożycielka ośrodka mediacji „mediatorzy.pl” i członkini-założycielka Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych. Kierowniczka ścieżek specjalizacyjnych w zakresie rozwiązywania konfliktów w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Kierowniczka studiów podyplomowych „Negocjacje i mediacje” w Uniwersytecie SWPS. Prowadzi uzgodnienia w złożonych konfliktach społecznych (np. w zakresie ochrony przyrody).

Konrad Sobczyk

Mediator, superwizor, konsultant, facylitator, trener umiejętności rozwiązywania
konfliktów.

Współzałożyciel ośrodka mediacji „mediatorzy.pl”, członek Stowarzyszenia Mediatorów
Rodzinnych. Mediacyjnie i superwizyjnie ukształtowany w Berlinie i Heidelbergu. Specjalizuje się w mediacjach rodzinnych, wewnątrz organizacyjnych, projektowych. Prowadzi szkolenia przygotowujące do roli mediatora.

Od 10 lat współpracuje z WCIES (Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i
Szkoleń), prowadząc mediacje w szkołach oraz szkolenia i superwizję dla kadry kierowniczej oraz nauczycielskiej warszawskich szkół.

Katarzyna Czayka-Chełmińska

Psycholożka, trenerka umiejętności społecznych, mediatorka, facylitatorka.

Od 30 lat zajmuje się konfliktami w różnych obszarach życia – stworzyła program rozwiązywania konfliktów dla dzieci, wprowadzała mediację rówieśniczą w szkole, prowadzi mediacje rodzinne, wspiera liderów i liderki organizacji i instytucji w trudnych, konfliktowych sytuacjach.
Działała aktywnie na rzecz rozwoju mediacji w Polsce jako współzałożycielka i była prezes zarządu Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych oraz członkini Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości.
Związana z sektorem pozarządowym, wspiera w rozwoju liderki i liderów życia publicznego, organizacje pozarządowe i społeczności lokalne, wykorzystując swoje osobiste doświadczenie w zarządzaniu organizacjami.

Izabela Podsiadło-Dacewicz

Pedagożka specjalna, psychotraumatolożka, terapeutka, interwentka kryzysowa, mediatorka.

Pracuje z ludźmi i na rzecz ludzi z uwzględnianiem ich potrzeb i tożsamości. prowadząc szkolenia,  coachingi, mediacje, interwencje kryzysowe, wsparcie terapeutyczne i psychotraumatologiczne, superwizje indywidualne i grupowe dla osób i organizacji, które chcą się rozwijać, zmieniać lub radzić sobie ze zmianami. Pracuje z dorosłymi, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą oraz z dziećmi i młodymi osobami, które potrzebują lepiej zrozumieć siebie w otaczającym je świecie.

Od kilkunastu lat tworzy programy i realizuję działania edukacyjne, mediacyjne
i interwencyjne, których celem jest budowanie bezpiecznej przestrzeni szkolnej,
w której podmiotowe traktowanie, integracja i empatyczna komunikacja są bazą do budowania relacji bez przemocy, wykluczenia i dyskryminacji. 

Korzystanie z pomocy Ombudsa​

Z pomocy Ombudsa może skorzystać każda osoba związana ze społecznością szkolną: osoba uczniowska, osoba pracująca w szkole: nauczyciel/ka, psycholog/psycholożka, osoba z obsługi, przedstawiciel dyrekcji, etc., rodzic czy osoba absolwencka.

Nie ma żadnych wstępnych warunków kontaktu z Ombudsem. Członek społeczności szkolnej może się w dowolnym czasie skontaktować z Ombudsem mailowo i poprosić o rozmowę. Ombuds niezwłocznie odpowiada na wiadomość i umawia się na rozmowę w czasie dogodnym dla obu stron. W zależności od potrzeb osoby zgłaszającej rozmowa może się odbyć online lub na żywo, w bezpiecznym miejscu na terenie szkoły, pozwalającym zachować poufność rozmowy.

W Zespole szkół działa Zespół Ombudsów. Osoba zgłaszająca może wybrać, z którym z członków Zespołu Ombudsmana chce porozmawiać. Możliwe  jest także spotkanie z dwoma członkami Zespołu jednocześnie.

Zakres działania:​

Pomoc w rozpoznaniu i zrozumieniu sytuacji, w szczególności wsparcie w dostrzeżeniu ewentualnych naruszeń prawa, bądź sytuacji zagrażających życiu lub zdrowiu.

Wsparcie w samodzielnym rozwiązaniu problemu.  Rozmowa pozwalająca dostrzec możliwe kierunki działania oraz zasoby, jakimi dysponuje zgłaszający. Wsparcie w analizie ryzyk oraz korzyści i strat związanych z możliwymi sposobami dalszego postępowania. Przygotowanie się do dalszego działania, np. w poprzez zaplanowanie rozmowy, symulacyjne przetrenowanie trudnej społecznie sytuacji, etc.

Jeśli w szkole są osoby lub instytucje wspierające w konkretnych typach problemów (np. psychologowie, pedagodzy, sąd szkolny, etc.) Ombuds może przekierować osobę zgłaszającą do właściwej osoby/instytucji. W miarę potrzeby Ombuds może pośredniczyć w kontakcie lub osobiście towarzyszyć osobie w pierwszym kontakcie z przedstawicielem danej instytucji.

Jeśli osoba zgłaszająca oczekuje wsparcia w rozwiązaniu konfliktu i jest gotowa do mediacji Ombuds może skontaktować się z drugą stroną i zaproponować jej mediację, a następnie poprowadzić postępowanie mediacyjne – w razie potrzeby również w trybie wahadłowym.  Ombuds może poprowadzić mediację osobiście lub wesprzeć osobę zgłaszającą w znalezieniu/wyborze innego mediatora.

Rozmowa z osobą/osobami wskazaną/wskazanymi, jako druga strona problemu, mająca na celu  poznanie perspektywy rozmówcy/rozmówców, naświetlenie punktu widzenia osoby zgłaszającej problem, względnie wskazanie nie/właściwych zachowań i rekomendowanie niezbędnej zmiany. Gdyby podjęte działania nie przyniosły rezultatu za zgodą zgłaszającego możliwe jest zgłoszenie sprawy do wychowawcy/wychowawczyni bądź dyrekcji.

Kontakt z dyrekcją (ew. także wychowawcą) – w sprawach uczniowskich, dyrekcją  – w sprawach pracowniczych bądź Zarządem – w sprawach dotyczących dyrektorów/dyrektorek szkół. Ombuds przekazuje właściwym organom informacje nt. zgłoszonego problemu i swojej oceny sytuacji. W miarę potrzeby Ombuds może przedstawić swoje rekomendacje lub służyć innym wsparciem w dalszych działaniach mających na celu rozwiązanie problemu.

W sytuacji, w których Ombuds przedstawił właściwemu organowi sygnalizacje zawierającą informacje na temat naruszeń prawa lub zagrożeń dla życia lub zdrowia, a adresat nie podjął w rozsądnym czasie żadnych działań w sprawie Ombuds może przedstawić sygnalizację Radzie Programowej lub Komisji Rewizyjnej Zespołu Szkół Bednarska.

Zasada poufności

Działanie Ombudsa opiera się na poufności, obowiązującej od momentu podpisania z Ombudsem umowy o współpracy. Zasada poufności obowiązuje zarówno w zakresie działań wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Granice poufności prowadzonych działań są ustalane przez Ombudsa i osobę zgłaszającą. Wyjątkiem są zgłoszenia dotyczące złamania prawa oraz sytuacji bądź zachowań generujących ryzyko zagrożenia dla życia lub zdrowia, obligujące Ombudsa do niezwłocznego przekazania informacji dyrektorowi/dyrektorce placówki, lub – w sytuacji, gdy zgłoszenie dotyczy dyrektora/dyrektorki – Zarządowi.

Ombuds działa wewnętrznie, nie kontaktuje się ze światem zewnętrznym, tj. rodzicami uczniów, mediami, prokuraturą lub policją, pomocą psychologiczną bądź medyczną, etc. Może doradzać osobom decyzyjnym konkretne działanie, np. kontakt z rodzicem, czy złożenie zawiadomienia na policję,  może też doradzać w zakresie strategii komunikacji i optymalnego sposobu prowadzenia działań informacyjnych, jednak  ostateczne decyzje (oraz bezpośrednie kroki) w tych sprawach podejmuje dyrekcja lub zarząd.

Procedura:

  1. Po odebraniu zgłoszenia Ombuds umawia się online lub na żywo z osobą zgłaszającą na spotkanie.
  2. Na początku spotkania Ombuds przedstawia zasady swojego działania.
  3. W trakcie spotkania Ombuds wysłuchuje osoby, która zgłosiła problem, zbiera szczegółowe informacje na temat sprawy, w szczególności jej okoliczności faktycznych oraz oczekiwań osoby zgłaszającej.
  4. Ombuds diagnozuje problem, stwierdzając, czy może się on wiązać z naruszenie prawa lub zagrożeniem zdrowia lub życia osoby zgłaszającej bądź innych osób.
  5. Ombuds ustala ze zgłaszającym tok dalszego działania.
    • Jeśli w ocenie Ombudsa problem nie wiąże się z potencjalnym naruszeniem prawa lub zagrożeniem zdrowia lub życia Ombuds uzgadnia z osobą zgłaszającą granice dalszej pomocy (patrz: kompetencje Ombudsa). Informacja o zgłoszonej sprawie nie musi trafić do dyrekcji/zarządu szkoły. Granice poufności prowadzonych działań są ustalane przez Ombudsa i osobę zgłaszającą.
    • Jeśli w ocenie Ombudsa problem może się wiązać z potencjalnym naruszeniem prawa lub zagrożeniem zdrowia lub życia Ombuds niezwłocznie zgłasza sprawę do dyrekcji bądź  (w sprawach dotyczących dyrekcji) do Zarządu. Jeśli problem dotyczy osoby z grona uczniowskiego sprawa może zostać jednocześnie zgłoszona do wychowawcy/wychowawczyni. W sprawach tego typu ombudsa obowiązuje zasada ograniczonej poufności, tj. do podjęcia działań interwencyjnych nie jest niezbędna zgoda osoby zgłaszającej.

Uwaga

Ombuds działa na terenie zespołu szkół, dlatego nie jest właściwą osobą, żeby kontaktować się z rodzicami ucznia. Kontakt z rodzicami ucznia leży w kompetencjach osób odpowiedzialnych za prowadzenie szkoły lub zespołu wychowawców (w przypadku zgłoszeń rodziców).

Jeśli sprawa zgłaszana przez ucznia dotyczy jego rodziców Ombuds włącza do dalszych działań dyrekcję szkoły. W sprawach nie wiążących się z potencjalnym naruszeniem prawa lub zagrożeniem dla zdrowia i życia zgodę na włączenie w sprawę dyrekcji musi wyrazić osoba zgłaszająca problem.

Raportowanie

Ombuds cyklicznie raportuje swoje działania do Zarządu. W Raporcie Ombuds wskazuje ile w danym czasie wpłynęło do niego zgłoszeń, jakich – szeroko rozumianych – problemów dotyczyły,  jakiego typu działania podjął (uporządkowane w postaci ogólnych kategorii) oraz ile godzin w związku z tym przepracował.

Jeśli do Ombudsa zostały zgłoszone naruszenia, lub inne sprawy które wymagały zgłoszenia do dyrekcji lub zarządu, Ombuds umieszcza w raporcie ogólną informację na ten temat.

W miarę potrzeby Ombuds może uwzględniać w Raporcie informację, której placówki dotyczyły zgłoszenia.

Jeśli Ombuds podejmował w danym miesiącu inne działania edukacyjne, informacyjne czy profilaktyczne informacja na ten temat jest uwzględniana w Raporcie wraz ze wskazaniem beneficjenta/beneficjantów oraz liczby przepracowanych godzin.

Powołanie Ombudsów i finansowanie ich działań

Zarząd zawiera z Ombudsem umowę, zawierającą klauzulę RODO oraz klauzulę poufności.  Kandydatury Ombudsów muszą uzyskać akceptację Rady Dyrektorów/Dyrektorek.

Informacje o Ombudsach są rozsyłane do wszystkich członków społeczności szkolnej. Są także dostępne na stronach internetowych (wraz z danymi kontaktowymi). Ombudsi prowadzą działalność informacyjną w szkołach, gdzie – w uzgodnieniu z Dyrektorami – mogą pojawiać się osobiście aby opowiedzieć o zasadach swojego działania na Radach Pedagogicznych, spotkaniach dla osób uczniowskich i zebraniach dla rodziców.

Z Ombudsami zawierane są umowy ramowe określające maksymalną liczbę godzin pracy. Gdyby w jakimś okresie rozrachunkowym liczba godzin miała być większa niż wskazana w umowie Ombuds jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu do Zarządu i uzgodnienia właściwego sposobu dalszego działania. Przyznanie dodatkowych funduszy na działalność Ombudsa może rekomendować dyrekcja, zespół wychowawców lub Rada Programowa.

Wynagrodzenie Ombudsa jest wypłacane kwartalnie na podstawie rachunku załączonego do Sprawozdania zawierającego liczbę przepracowanych godzin.

Przewijanie do góry